Меню сайту
Категорії розділу
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Навчально-методична діяльністьОСВІТНІ ПРОГРАМИ, згідно яких здійснюється освітній процес Українська мова - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладач:Висоцька А.М. Київ - 2014 Програми для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей(помірна розумова відсталість) Укладач: Вавіна Л.С. Київ - 2010 Математика - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладач: Гладченко І.В. Київ - 2014 Програми з математики для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей (помірна, тяжка, глибока розумова відсталість) Укладачі: Волнянська Н.В., Юр'єва Ю.М., Засуха Г.П. Київ - 2011 Природознавство - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей Укладачі: Трикоз С.В., Блеч Г.О. Соціально-побутове орієнтування - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей Укладач: Ярмола Н.А. Київ - 2014 Основи здоров’я - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладач: Гладченко І.В. Київ -2014 Образотворче мистецтво - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей Укладач: Дмітрієва І.В. Київ - 2014 Трудове навчання - Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладач: Чеботарьова О.В. Київ -2014 Українська мова - Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих учнів 5 клас.Укладач: Висоцька А.М. Київ - 2014. Навчальні програми для 5-9(10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих учнів (6-7 класи). Укладач: Висоцька А.М. Київ - 2015 Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей 8-10 класи. Укладачі: Висоцька А.М., Остапенко Л.І. Київ - 2016 Українська література - Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих учнів 5 клас. Укладач: Висоцька А.М. Київ - 2014 Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих учнів (6-7 класи). Укладач: Висоцька А.М., Київ - 2015 Навчальні програми для учнів 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих учнів 8-10 класи. Укладачі: Висоцька А.М., Остапенко Л.І., Чиркіна М.О. Київ - 2016 Соціально-побутове орієнтування - Програми для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладачі: Гіренко Н.А., Мерсіянова Г.М., Київ - 2009 Математика - Навчальні програми з матемитики для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладач: Королько Н.І. Київ - 2014, 2016 Інформатика - навчальні програми для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Укладач: Кликова С.О. 5-7 кл. 2014р., 8-10 кл. 2016 р. РЕКОМЕНДАЦІЇ для ОРГАНІЗАЦІЇ І ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОРЕКЦІЇ ДІТЕЙ з порушенням розумового розвитку
Підготовлені директором закладу,вчителем-дефектологом Лесик С.М. та практичним психологом Гавриленко Г.В.
Система корекційних заходів має впливати на особистість учня в цілому і виявляється у єдності таких її компонентів, як пізнавальні й емоційно-вольові психічні процеси; досвід (знання, вміння, навички); спрямованість і поведінка, а також має бути розрахована на тривалий час. В даних рекомендаціях представлені характеристики цих компонентів, а також можливі засоби, прийоми та методи, які слід використовувати у корекційно - розвивальному процесі. Плануючи роботу, слід памя'тати, що окремої корекційної програми в допоміжній школі не існує, вся корекційна робота відбувається у процесі навчання і виховання учнів. Починаючи працювати з учнями, вчителю необхідно вивчити індивідуальні особливості психічного розвитку кожної дитини. Всі педагогічні засоби мають відповідати індивідуальним особливостям та емоційному стану дитини під час контактної взаємодії з нею й компенсовувати відхилення, оскільки саме вони і є передумовою виникнення навчальних труднощів у дитини. У позакласній роботі доцільно додавати до дитячого дозвілля ігри, дитячу творчість та посильну працю, що містять корекційні вправи, які не стомлюють дітей і сприймаються ними як ігри. При поєднанні педагогічної корекції з психологічною педагог витрачає менше зусиль, а вся індивідуальна робота стає менш обтяжливою як для педагога, так і для учня.
На основі психолого-педагогічної діагностики та типових звернень вчителів і вихователів членами шкільної медико – психологічної були виявлені найбільш розповсюджені категорії порушень емоційно-вольової сфери у дітей, що навчаються в нашій школі. Для цих категорій були розроблені рекомендації, щодо організації психолого-педагогічної корекції із врахуванням особливостей їх розвитку. Вони можуть бути максимально конкретизовані стосовно кожної окремо взятої особистості і прийняті за основу.
Емоційно – вольова сфера
Негативістська демонстративність Загальні принципи та рекомендації: - чіткий розподіл, регулювання уваги до дитини за принципом «приділяти дитині увагу не тоді, коли вона провинилась, а тоді, коли вона «слухняна». Головне - помічати дитину в ті хвилини, коли вона малопомітна, коли не намагається демонстративно привернути до себе увагу в будь-який спосіб. Коли дитина починає вередувати, викидати «фокуси» - всі зауваження зводяться до мінімуму, а головне - мінімізуються емоційні реакції, бо саме емоційності дитина і домагається від дорослих своїми неадекватними поведінковими виявами. Активно-емоційне ставлення до виявів демонстративного «негативіста» - це фактично не покарання, а заохочення його асоціальних способів привернути до себе увагу. - дитині необхідна сфера, в якій вона спроможна реалізувати свою демонстративність. Саме для цього найбільше підходять сценічні (театралізовані) вправи. Спочатку зміна стилю спілкування з дитиною викличе не зниження, а посилення негативізму. Якщо дитина виявить, що засоби (навіть негативні), якими вона до цього домагалась уваги, раптом перестали діяти, то перше, що вона спробує зробити, - «проламати стіну лобом», посилити досить ефективні раніше засоби впливу на дорослих, ми повинні навчитись за цими відчайдушними спробами емоційного спілкування розпізнавати заклик дитини про допомогу і не відмовити дитині, яка відчуває дефіцит сімейного тепла і ніжності, уваги й зацікавленості.
Агресивність Агресивною спрямованістю можна маніпулювати, надавати їй соціально прийнятних форм. Можна переспрямувати руйнівну агресію у вербальну як менш суспільно небезпечну. Потрібно давати вихід ситуативній агресії «тут і тепер». Для цього існують прості прийоми. Дитині (підлітку) дозволяють у нападах гніву несамовито кричати, рвати папір, різати пластилін чи фанеру, виконувати інші руйнівні дії (копати яму, розкидати каміння) тривалий час і навіть з насолодою до повного вис'наження. Разом з втомою настає заспокоєння. В цій ситуації можна провести заспокійливі ігри з піском, водою, пластиліном чи просто психофізичну релаксацію в більш старшому віці. І лише після цього, коли безпосередній агресивний імпульс минув, можливі спільні заняття. Працюючи з агресивною дитиною, потрібно: 1.Бути уважним до потреб дитини. 2.Демонструвати модель не агресивної поведінки. 3.Покарання не повинні принижувати дитину. 4.Навчати розпізнавати власний емоційний стан і стан оточення. 5.Відпрацьовувати навички реагування в конфліктних ситуаціях. 6.Учити брати відповідальність на себе. Аутоагресія Її потрібно перевести в менш небезпечну для життя гетероагресію і спрямувати руйнівні агресивні тенденції в дієві, на подолання зовнішніх перешкод, щоб уникнути «самоїдства» шляхом пошуків внутрішніх причин і самозвинувачення, яке може спричинити самогубство. При захисній агресії рекомендується формувати комунікативні уміння та навички, знімається тривожність, для чого В мікросоціумі створюється сприятливий психологічний клімат (атмосфера сімейного затишку), тому що саме за захисною агресією стоїть відчуття небезпеки, загрози зовнішнього світу. При сформованій захисній агресії корисно навчити підлітка прийомів володіння собою, релаксації і самозахисту; посилити впевненість у своїх можливостяху тих, хто нерішучий і боязкий. Уповільнений темп діяльності Цю особливість розвитку особистості потрібно просто враховувати. Несхвалювати, а тим паче - засуджувати, за уповільнений темп діяльності немає сенсу, адже дитина інакше не може, це її діяльнісно-поведінковий алгоритм. Необхідно усвідомлювати, що для надання будь-якої роботи її обсяг потрібно узгоджувати з темповими характеристиками працездатності. Завдання потрібно скорочувати, домагаючись, щоб виконана частина завдання відповідала нормативним вимогам. Не доцільно вимагати виконати повний обсяг домашнього завдання. Це може призвести до перевтоми, важкого перебігу нервових процесів, а за цим стоїть невротизація, тривожність, емоційна лабільність, втрата мотивації. Для підвищення темпу навчальної діяльності доцільно тренувати організаційні навички й уміння автоматично володіти методами, способами і прийомами навчальних дій, підтримування порядку на робочому місці, що дає можливість дещо пришвидшити впрацьовуваність.
Знижена енергетика (заторможеність) Ця особливість потребує від дорослих врахування її і чіткого дозування навантаження в будь-яких заняттях, а особливо в процесі розумової (навчальної) праці, яка пов'язана з фіксованою дозою (уроком). Соматично послабленій дитині необхідні часті перерви, заповнені активними руховими іграми (ігри з м'ячем, скакалкою) в дитячому віці або релаксацією в підлітковому.
Гіперактивність Якщо у дитини (підлітка) підвищена збудливість, неспроможність концентрувати увагу на початок дії і переключати її в процесі навчальної діяльності, то допоможуть рекомендацій прості за виконанням, але досить дієві за комплексного і щоденного виконання: - підтримувати чіткий режим праці й відпочинку, який організовує і дисциплінує; - навчити дитину слухати, а все інше даватиметься легше; - уникати слів «ні» та "не можна»; - спілкуватися стримано й лагідно, з розумінням; - для кращого розуміння вербальних інструкцій застосовувати зорову стимуляцію, просити дитину повторити, як зрозуміла; - давати на певний проміжок часу лише одне завдання, щоб дитина змогла його закінчити; - уникати крайнощів: виявів надмірного жалю та вседозволеності, постановки завдань, які дитина не спроможна виконати; - заохочувати за всі види діяльності, які потребують концентрації уваги на конкретній дії (завданні); - у стосунках дотримуватись позитивного оцінювання та спілкування; - давати можливість періодично виплескувати надлишкову енергію, вимагати щоденного заняття фізкультурою (спортом), робити тривалі (до легкої втоми) піші чи велосипедні прогулянки; - не допускати перевтоми дитини, бо це знижує самоконтроль і підвищує гіперактивність. Низький рівень організації діяльності При розладах організації діяльності педагоги та батьки повинні сприяти формуванню самоконтролю й плануванню дитиною своїх дій. Планування повинно стати обов'язковим перед кожною дією: «Скажи, як ти виконуватимеш це завдання?» Цими словами стимулюється планування дії. Дорослий має стежити за виконанням плану дій, щоб дія не підмінялась плануванням. Плануються не лише розумові дії, а й повсякденні побутові. Готуючись виконувати уроки, дитина повинна усвідомити, в якій послідовності і як їх виконуватиме, включаючи підготовку робочого місця в запланованому порядку. Вся організаційнопідготовча робота має виконуватись автоматично. Необхідно автоматизовувати: - приготування до виконання домашніх завдань; - порядок виконання уроків; - ранковий ритуал збирання; - вечірнє прибирання своїх речей, навчального приладдя. Автоматизм потрібно формувати постійно і поступово, не завищуючи вимог, не розраховуючи на швидкий успіх. Дитина з низьким рівнем організації діяльності спочатку потребує максимальної допомоги (опікування) з поступовим, непомітним «випаданням» дорослого із спільної діяльності і надання дитині можливості самостійно завершувати спільно розпочату роботу. Від оточуючих дитина очікує підтримки, терпіння і розуміння.
Тривожність Страх неуспіху, негативної оцінки, низький рівень самооцінки, невпевненість у собі.Порушення стосунків з учителями дають картину ухиляння від діяльності через глобальну невпевненість у своїй спроможності, а такої впевненості тривожна особистість не має ніколи. Рекомендації: - забезпечити дитині сферу успіху та самореалізації; - запровадити милосердне ставлення у сферах неуспіху; - знизити значущість для себе і для дитини сфер неуспіху; - створити навколо дитини атмосферу доброзичливості й розуміння, оточити дитину батьківською любов'ю.
Шизоїдність - потрібно бачити в дитині її позитивні риси, а не лише погані сторони; - треба розуміти, що нам вдасться лише «косметично» скоригувати форми поведінки такої дитини, які містять у собі джерело конфліктів з іншими людьми; - примиритися з тим, що всі форми соціальної поведінки дитина визнаватиме надзвичайно повільно (у «шизоїдів» формування навичок автоматизму відбувається з великими труднощами і лише раціональними засобами: через планування і контроль).
|
Пошук
Календар
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||